SEO Title – Optymalizacja meta tagów tytułowych

Title tag w Google SERP

Title tag – dobre praktyki SEO dla wszystkich

W większości wypadków, każdy jeden meta tag tytułowy przygotowany przez innego specjalistę SEO zostanie „poprawiony” przez następcę, kiedy ten zasiądzie do tematu. Tym bardziej, jeśli wcześniejsza wersja tagu tytułowego została przygotowana przez marketing, biznes, webmastera, właściciela czy jakąkolwiek inną osobę, która nie bierze pod uwagę aspektów SEO. Bliskie prawdy jest stwierdzenie – ile specjalistów SEO tyle opinii, jaki title będzie najlepszy. W tym artykule postanowiłem się skupić (wraz z uzasadnieniem) nad dobrymi praktykami, które prawie zawsze znajdą zastosowanie. Jest to zatem krótka lista zasad, które każdy może wpisać w schemat którym posługuje się tworząc title.

Tytuł unikalny wewnętrznie i zewnętrznie

Ważne aby każdy tytuł był unikalny zarówno w ramach witryny jak i całego Internetu. O unikalność wewnętrzną musisz zadbać sam – tworząc unikalne tytuły dla wszystkich podstron, niezależnie czy to wpisy, produkty, kategorie czy strony informacyjne.

Indywidualna nazwa

WordPress i inne CMS-y pozwalają automatycznie zarządzać tytułami. Zaciągają do pierwszej części tytułu nazwę produktu, kategorii czy wpisu blogowego, a następnie doklejają ustawiony nadrzędnie suffix. Są jednakże liczne przypadki kiedy duplikacja tagów tytułowych może pojawić się bez wiedzy osoby nimi zarządzającej.

  • Blog – Tytuły artykułów z natury są oryginalne. Jeśli chcesz drugi raz napisać na ten sam temat, warto zaktualizować wcześniejszy wpis, zamiast pisać nowy artykuł o tym samym tytule. Jeśli po roku nadszedł czas na aktualizację, dobrym pomysłem jest dodać to title różnych edycji artykułu datę. Na przykład „Title w SEO – najlepsze praktyki 2020”, gdzie zamiast „2020” wstawiamy rok publikacji.
  • Sklep – Nazwy artykułów często mogą się powtarzać. Co jeśli w sklepie z biżuterią jest 10 różnych złotych pierścionków z diamentem? CMS sklepu na pewno je rozróżnia, w niektórych przypadkach przejawia to się nawet w adresie URL np.: domena.pl/pierscionki/zloty-pierscionek-diament-139 i domena.pl/pierscionki/zloty-pierscionek-diament-87. CMS rozróżnia produkty nadanym im ID, ale skoro oba nazywają się tak samo to i tytuł strony z produktem będzie taki sam. Zadbaj zatem o to, żeby znaleźć elementy które podobne produkty rozróżniają i dodaj je do tytułu. Producent, nazwa kolekcji, cecha charakterystyczna wyglądu itp.
  • Paginacja – Niezależnie czy mowa o listingach produktów/wpisów czy o jednym artykule który ma wiele stron, najlepiej jest dodać do title zmienną z numerem strony – „Buty wspinaczkowe – strona 3 | sklep.pl”

W skali internetu

Jeśli unikalność wewnętrzną tytułów masz już pod kontrolą, trzeba wykonać jeszcze jeden zabieg, aby były one oryginalne także zewnętrznie, czyli w skali całego Internetu.

  • Brand – starczy, że na końcu tytułów dodasz w całym serwisie brand czyli | MadLab albo – madlab.pl. Jeśli nie masz w danym języku konkurencji o takiej samej nazwie, dodanie brandu do tytułu rozwiązuje tę kwestię.
  • Dodanie brandu do tytułu to prosty i oczywisty zabieg. Natomiast wyjściem trudniejszym, ale na pewno przynoszącym także większe efekty jest umieszczenie w tytułach tego, co Cię wyróżnia na tle konkurencji. Jako jedyny dajesz klientowi możliwość zaprojektowania skórzanego portfela? Pochwal się tym – portfele skórzane męskie – zaprojektuj swój portfel | brand.pl, to o wiele lepszy pomysł, niż po prostu portfele skórzane męskie | brand.pl.

Paginacja

Paginacja to duży problem z punktu widzenia unikalnych tytułów. Wiele CMS-ów lub wtyczek ma wbudowane rozwiązania. YOAST SEO dla WordPressa w ustawieniach ogólnych rodzajów treści i taksonomii pozwala na uwzględnienie zmiennej “strona” w szablonie tytułu.

Tytuł SEO w ustawieniach YOAST
Title na bazie zmiennych w YOAST

W takim wypadku kolejne tytuły będą wyglądać następująco:

Pierścionki złote – strona 3 | brand.pl

Dzięki temu unikniesz masowej duplikacji tytułów dla wszystkich paginacji występujących w serwisie. W wypadku gdy nie zależy Ci na dalszych podstronach kategorii w sklepie, bo treść i linki i tak kierujemy na stronę główną kategorii, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kolejne strony miały title: kategoria 2 – strona 4 | brand.pl (fraza w ogóle nie pojawia się w tytułach stron paginacji). Dzięki takiemu rozwiązaniu ważne dla nas frazy kategorii występują w tytule, tylko na jednej konkretnej stronie serwisu.

SEO title – Długość ma znaczenie

Google zaleca długość tytułu taką, aby mieścił się cały w wynikach wyszukiwania. Nie ma tutaj zatem określonej liczby znaków, gdyż maja różną szerokość. “W” oraz ” – ” zajmują więcej miejsca niż “i”. Jeśli chcesz zmieścić cały tytuł w wyniku wyszukiwania, posługuj się narzędziem które na bieżąco Ci go wyświetla. W WordPressie taką funkcje pełni wtyczka YOAST.

Podgląd na title w YOAST
Podgląd snippetu w YOAST

Drugą prostą opcją jest wtyczka do Chrome o nazwie SERP preview tool:

SERP preview tool

Czy jednak zmieszczenie całego tytułu w SERP ma na tyle pozytywny wpływ na SEO aby za wszelką cenę o to walczyć? Zdecydowanie nie. Wystarczy wpisać dowolną trudną frazę, żeby zobaczyć, że w top 10 co najmniej 3-4 wyniki będą miały tytuły które nie wyświetlają się w całości. Górnym limitem, którego nie warto już przekraczać to ok. 100 znaków. Głównym powodem nie jest sama liczba znaków, ale fakt, że Google nie lubi dużej liczby fraz na jednej stronie, ani powtarzania ich w tytule.

Lepiej utworzyć oddzielne strony dotyczące dodatkowych usług albo kolejną podkategorię produktów. Zatem, jeśli żeby zmieścić w tytule wszystko czego potrzebujesz, zaczynasz przekraczać 100 znaków, to oznacza, że zmieścić chcesz za dużo. Oddzielne frazy rozdziel na inne strony i usuń powtórzenia tego samego słowa. Z mojej praktyki wynika, że najdłuższe tytuły które osiągnęły bardzo dobre wyniki miały ok. 120 znaków, ale wynikało to z dużej ilości znaków w samej frazie kluczowej.

Umieszczenie fraz kluczowych – łączenie i rozdzielanie

We wcześniejszym akapicie napisałem, że lepiej jest rozdzielać frazy na więcej stron niż przesycać wieloma tematami jedną. Jak stwierdzić czy w danej sytuacji będzie to dobry zabieg? Sprawdź konkurencje i pozycje własnego serwisu. Zbadaj dla przykładu frazy “Mechanik Wrocław”, “Warsztat samochodowy Wrocław” i “diagnostyka samochodowa Wrocław”. Wpisz zapytanie w Google i wybierz kilka serwisów lokalnych z top 10 (nie agregatorów jak olx czy dobrymechanik.pl). Zbadaj za użyciem operatora SITE na jakie frazy strony wychodzą najlepiej:

  • site:jakis-mechanik.pl warsztat samochodowy Wrocław
  • site:jakis-mechanik.pl mechanik Wrocław
  • site:jakis-mechanik.pl diagnostyka samochodowa Wrocław

We wszystkich wypadkach które zbadałem mechanik i warsztat miały na 1 miejscu stronę główną, czyli to dobre frazy do połączenia ich na 1 adresie URL, gdyż Google uważa je za blisko pokrewne, jeśli nie synonimiczne. W większości wypadków diagnostyka pokazywała się na 1 miejscu na stronie jej dedykowanej czyli np. jakis-mechanik.pl/diagnostyka/ itp. To oznacza, że to jest dobra fraza do oddzielenia (w tym wypadku) ze strony głównej. Podsumowując, jeśli na konkurencyjnych serwisach podane frazy wychodzą na tę samą stronę to oznacza, że algorytm postrzega je w taki sposób jakby były bardzo bliskoznaczne i nie ma sensu ich rozdzielać. W przeciwnym wypadku, zdecydowanie lepiej jest stworzyć dodatkową stronę w strukturze.

Początek i koniec tytułu

Sprawdzonym czynnikiem rankingowym jest umieszczanie najważniejszej frazy kluczowej na samym początku tytułu. Call to action możesz przenieść na drugie miejsce w kolejce, a brand na sam koniec. W tym wypadku, numer 1 to będzie title zoptymalizowany pod SEO.

  1. Dentysta Stomatolog Wrocław – gabinet dentystyczny SuperZąb
  2. SuperZąb – gabinet dentystyczny, dentysta stomatolog Wrocław.

Tak samo w drugim przykładzie, lepsze wyniki organiczne na kluczową frazę „kredyt hipoteczny” osiągnie title numer 1.

  1. Kredyt Hipoteczny – zbuduj swój dom już teraz | MadLab Bank
  2. MadLab Bank – zbuduj swój dom już teraz – kredyt hipoteczny

Title musi być istotny z perspektywy Google

Bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę „perspektywy użytkownika”. To znaczy, że jeśli przeglądam stronę główną dotyczącą np. prognoz inwestycyjnych na 2021 i widzę link „infrastruktura” i otwiera się artykuł o tytule „infrastruktura” jest to dla mnie niejako zrozumiałe, że chodzi o infrastrukturę jako trend inwestycyjny. Wynika to z kontekstu tego, co do tej pory widziałem na innych stronach danej struktury. Google teoretycznie też jest w stanie to zrozumieć, bazując chociażby na samej treści. Niemniej, jeśli w danym temacie jest spora konkurencja, istnieje duża szansa, że w TOP 3 będą artykuły, co do których Google nie ma najmniejszych wątpliwości. Po Twojej stronie jest zadbanie o to, żeby Google nie miał tych wątpliwości właśnie w kontekście twoich treści. W opisanym wypadku, można zwiększyć swoje szanse zmieniając tytuł z „Infrastruktura” na „Infrastruktura – trend inwestycyjny 2021”. Celem jest stworzenie tytułu, który jest zrozumiały bez znajomości kontekstu w którym się znajduje.

Podsumowanie – Złote zasady dla SEO friendly title

  1. Title musi być unikalny w skali witryny, a najlepiej w skali Internetu
  2. Title nie powinien zawierać zbyt wiele różnych fraz lub powtórzeń. Jeśli w 120 znakach nie jesteś w stanie zmieścić wszystkich słów kluczowych, temat trzeba rozbić na więcej adresów URL.
  3. Title musi zaczynać się od najważniejszej dla danej strony frazy.
  4. Po frazie kluczowej, można umieścić CTA i na końcu brand.
  5. Title musi być zrozumiały bez znajomości kontekstu w którym się znajduje.

One Response

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.