3 filary SEO


Autorytet, istotność i technologia

SEO to bardzo szerokie pojęcie w którego skład wchodzi wiele złożonych tematów które na dodatek podlegają ciągłym zmianom. Algorytmy Google cały czas ewoluują, zmieniając priorytety webmasterów i specjalistów. Bardzo ciężko jest mówić o SEO w sposób ogólny, o wiele łatwiej odnieść się do konkretnych wyzwań i problemów takich jak link building, optymalizacja szybkości strony czy keyword research. Próba zamknięcia całego zagadnienia w określonych ramach przynosi wiele korzyści. Łatwiej wytłumaczyć działania klientowi oraz łatwiej je zaplanować patrząc z szerszej perspektywy. Nawet struktura kategorii tego bloga została oparta o podział 3 filarów SEO:

Jest to bynajmniej pierwsza taka próba, na przestrzeni lat wielu blogerów w ten lub podobny sposób opisywało rozbicie SEO na czynniki pierwsze. Podział na 3 filary jest jednak z wielu przyczyn wyjątkowy:

  • jest trafny
  • jest stosunkowo łatwy do wytłumaczenia
  • bardzo dobrze przekłada się na typowy podział obowiązków w pracy nad pozycjonowaniem strony

Każdy z tych filarów wymaga oczywiście oddzielnego opisu, wpierw zachęcam jednak do zapoznania się z tabelą posługującą się pewnymi skrótami myślowymi które warto zapamiętać:

Autorytet

  • linki
  • wiek domeny
  • brand

Istotność

  • dopasowanie treści do zapytania
  • optymalizacja on-site

Technologia

  • site
  • crawl
  • JS SEO

W kolejnych sekcjach tego wpisu wszystkie 3 filary zostały szczegółowo opisane. Jednakże kwestią od której należy zacząć to relacje między tymi trzema grupami czynników.

Nie ma wyników jeśli jeden filar „leży”

Podstawowym wnioskiem z podziału SEO na 3 filary jest, że jeśli jeden z nich będzie zdecydowanie słabszy od pozostałych, jest bardzo mała szansa na dobre wyniki organiczne. Można przyjąć, że zaniedbując jeden filar, blokujemy potencjał pozostałych. Oto kilka najczęściej występujących scenariuszy:

  1. Witryna posiada świetny content i technologicznie jest zrobiona nienagannie, ale jest świeża i nie posiada dobrego profilu linków. Ma szanse na dobre wyniki tylko na niszowe frazy.
  2. Witryna posiada świetny content i dobry profil linków, ale z różnych powodów GoogleBot nie jest w stanie sprawnie indeksować treści (problemy z site, JS SEO). W rezultacie wyniki są o wiele słabsze niż moc linków i dobry content mogły by osiągnąć.
  3. Witryna posiada dobry profil linków i technologicznie jest zrobiona nienagannie, ale nie ma treści którą Google mógłby dopasować do zapytań użytkowników, częsty problem tzw. domen „one-site” czyli składających się tylko ze strony głównej.

W ujęciu biznesowym problemy te przekładają się na optymalizację budżetu. Rozłożenie inwestycji na profil linków, treść i optymalizację strony internetowej przyniesie o wiele lepszy rezultat niż przeznaczenie budżetu tylko na linki, tylko na treść albo tylko na modernizację strony.

Z powyższych ustaleń wynika jeszcze jeden ważny wniosek – odnalezienie najsłabszego filaru jest jednym z kluczowych elementów dobrego audytu SEO. Tylko w ten sposób dalsze działania będą w pełni skuteczne, ponieważ skupią się na czynnikach które najbardziej blokują potencjał witryny. W odpowiedzi na scenariusze 1-3 pojawia się zalążek długoterminowej strategii dotyczącej SEO:

  1. Najważniejsze będzie zbudowanie dobrego profilu linków. Wykorzystując wszystkie metody pozyskiwania i rodzaje linków.
  2. Pierwszym krokiem będzie przebudowa witryny (nawet wymagająca nowego CMS). Dopiero po jej wprowadzeniu i zindeksowaniu można ocenić jaki tak naprawdę jest potencjał domeny i które frazy należy doinwestować.
  3. Pierwszym krokiem będzie przygotowanie strategii contentowej, rozbudowa ilości stron i treści.

Każdy z trzech filarów zostanie omówiony w przyszłych wpisach blogowych.

One Response

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.